بیوروکریسی بمقابلہ ٹیکنالوجی
ہمارے سیاسی لیڈروں اور حکمران اشرافیہ نے بغیر کسی پچھتاوے کے اسے انتہائی ڈھٹائی سے قبول کرلیا
KABUL:
ڈیجیٹل دور میں داخل ہونے کے باوجود ہمارے سرکاری اداروں کا نقطہ نظر، ہمارے وسائل کا کنٹرول چند لوگوں کے ہاتھ میں، اپنے معمول کے طریقہ کار کے مطابق کام کرنا اور عمل میں تاخیر کرنا ہے۔ یہ عوام کو نقصان پہنچانے کے لیے کیا جاتا ہے اور یہ نوآبادیاتی دور کی بیوروکریسی اور اشرافیہ کی گرفت کا حقیقی عکاس ہے۔
مالی شمولیت کی حکمت عملی کے ایک حصے کے طور پر ورلڈ بینک کی رہنمائی کے ساتھ، SBP کی قومی مالیاتی شمولیت کی حکمت عملی (NFIS) افراد اور چھوٹی فرموں کو رسمی مالیاتی خدمات تک رسائی کے قابل بناتی ہے تاکہ وہ ادائیگی، بچت، کریڈٹ اور انشورنس خدمات انجام دے سکیں۔
NFIS کی ادائیگی کے اقدامات قدرتی طور پر احساس پروگرام کے ساتھ مل کر کیے گئے تھے تاکہ معاشرے کے سب سے نچلے حصے کو خاص طور پرکووڈ19 وبائی امراض کے دوران مالی مدد فراہم کی جا سکے۔
اسٹینفورڈ کی ایک حالیہ تحقیق نے احساس پروگرام کی تعریف کی ہے کہ ''ملک کے سب سے کمزور طبقے کی ترقی کے لیے عالمی سطح پر انسداد غربت کی کوشش''، اس کے نتائج میں احساس پروگرام کو کامیابی کے ساتھ اثر انداز کرنے، شفافیت کو بڑھانے اور اس کی مداخلتوں کی کارکردگی کو بہتر بنانے کے قابل بنانے والے اصلاحات پر غور کیا گیا ہے۔
فائدہ اٹھانے والوں اور پروگرام کے منتظمین کے درمیان اعتماد پیدا کرنا۔ کوئی یہ دیکھ سکتا ہے کہ اسٹینفورڈ کو اس کے وجود کے بارے میں کوئی اندازہ نہیں تھا (اور پہلے سے کام میں ہے) ''معجزہ'' سوئچ ایک عام فیچر فون پر یو ایس ایس ڈی ٹیکنالوجی پر 2 منٹ سے بھی کم وقت میں بینک اکاؤنٹس / بٹوے کھولنے کی اجازت دیتا ہے، احساس کے لیے، بنیادی طور پر اس بات کو یقینی بنانے کے لیے کہ جو امداد بھیجی جا رہی ہے اس میں احتساب ہو۔
اگر یہ SBP/PTA ریگولیٹڈ ٹیکنالوجی پلیٹ فارم، جو پہلے ہی پچھلے 3 سالوں سے زیر استعمال ہے، کو اپنایا جاتا، احساس کو زیادہ مؤثر طریقے سے، تیز رفتاری سے، بہتر استعمال، کم چوری، انسانی مداخلت کے بغیر زیادہ شفافیت کے ساتھ انتظام کیا جا سکتا تھا۔ اپریل 2020 میں ٹیکنالوجی پلیٹ فارم کی طرف سے اس پروگرام کے تحت ادائیگیوں کے نفاذ کے بارے میں ایک تصوراتی کاغذ احساس انتظامیہ کو فراہم کیا گیا۔ خصوصیت والے موبائل فونز پر غیر منظم سپلیمنٹری سروس ڈیٹا (''USSD'') کے ذریعے انٹرآپریبل اینڈ ٹو اینڈ پلیٹ فارم۔ اس میں پہلے مرحلے میں موجودہ IDs کو موبائل بینک والیٹ میں تبدیل کرنے کا ایک آسان طریقہ تھا، جس کے بعد فلاحی ادائیگیوں کے ساتھ مالی اعانت (بلک ڈسبرسمنٹ) کی جائے گی۔
دوسرے مرحلے میں گروسری اسٹورز(بنیادی طور پر یوٹیلٹی اسٹورز کارپوریشن (یو ایس سی) جن میں 5,500 سے زیادہ اسٹورز ہیں) کو ان خریداریوں کے لیے آن بورڈ کیا جانا تھا۔ یو ایس سی میں کچھ تازہ چہروں کے باوجود، بیوروکریٹک ذہنیت اب بھی غالب ہے۔ دور دراز علاقوں میں BISP کے 0 6.ملین مستفیدین کو جسمانی طور پر نقد رقم کی ادائیگی کی ضرورت نہیں ہوگی۔ بی آئی ایس پی کے تحت قومی سماجی و اقتصادی رجسٹری (این ایس ای آر) کا قیام استفادہ کنندگان کی شناخت میں معروضیت کو یقینی بنانے اور مداخلتوں کو لاگو کرنے میں شفافیت اور مؤثر ہدف کو یقینی بنانے کے لیے بنایا گیا تھا۔
اس طرح اس مقصد کے تمام عناصر کو پورا کیا جا سکتا تھا تاکہ پروگرام کی تاثیر میں کئی گنا اضافہ ہو سکے۔ ٹیکنالوجی پلیٹ فارم کے ساتھ نادرا، پی ٹی اے اور اسٹیٹ بینک سے براہ راست منسلک ہونے سے این ایس ای آر سروے 2018-19 کے زمینی فیلڈ ڈیٹا میں اضافہ ہوا۔ عوامی نعرے اور نعرے غریبوں کے لیے ریلیف کے وعدے کرتے رہتے ہیں، سیاستدان اچھی طرح جانتے ہیں کہ وہ اپنے وعدے پورے نہیں کر سکتے۔
غربت، صحت کی دیکھ بھال، تعلیم، خوراک کی حفاظت اور مالی استحکام کے چیلنجوں سے نمٹنے کے لیے، ہماری مروجہ افسر شاہی ذہنیت صرف سب سے زیادہ محروم افراد کو ہی لب و لہجہ فراہم کرتی ہے۔ بینک اکاؤنٹ (یا کسی کی امید بھی) کے بغیر، 1970 کی دہائی کے نعرے ''روٹی، کپڑا، اور مکان'' (کھانا، کپڑا اور مکان) کے بغیر بینک والے لوگوں کے لیے ''مکان'' کے خواب کا کیا ہوگا؟ بینک منیجر ہمیشہ محروم افراد کی بینک اکاؤنٹس رکھنے سے حوصلہ شکنی کرتے ہیں (یعنی اگر وہ کر سکتے ہیں) کیونکہ اس سے انھیں مناسب منافع کے بغیر اضافی کام ملتا ہے۔
ناخواندگی کے علاوہ ایک رکاوٹ کے طور پر بینک کھولنے کے درخواست فارموں سے نمٹنے کی کوشش کریں۔ تھرڈ پارٹی سروس پرووائیڈرز(TPTPs) کے قوانین نے صنعت کو جمہوری بنانے اور زیادہ مالی شمولیت کے لیے ایک اتپریرک بننے کے لیے تمام موبائل مالیاتی خدمات فراہم کنندگان کو مالیاتی اداروں کے ساتھ باہم مربوط کرنے کے لیے واقعی ایک غیر معمولی اسکیم کا تصور کیا ہے۔ کون ''کرے گا'' اور کون ''شامل ہو سکتا ہے'' پر غیر معمولی تاخیر نے برسوں بحث کی یہاں تک کہ آخر کار دونوں ریگولیٹرز نے مشترکہ طور پر 2017 میں انڈسٹری کے لیے قواعد جاری کر دیے۔
احساس پروگرام پر عمل درآمد نہیں کیا جائے گا۔ ہماری بہترین ٹیکنو کریٹ کے بہترین ارادوں کے باوجود، وہ غریبوں کی مشکلات کو دور کرنے کے لیے ان کھیل بدلنے والے اقدامات کو نافذ کرنے سے کیسے ہچکچا رہی ہے؟ یہ صرف بیوروکریٹک معذوریوں کی وجہ سے تھا جنھوں نے اسے گھیر رکھا تھا۔ انتظامی کاغذی کارروائی، وہ طریقہ کار جن کی رہنمائی کوئی قومی وابستگی نہیں ہے لیکن ان کے اپنے کیریئر کی ترقی نے عوام کی فلاح و بہبود کے جوہر کو تباہ کردیا۔ بیوروکریٹک ذہنیت میں بہت ساری برائیاں پیوست ہیں اور نئی ٹیکنالوجی کو اپنانا سب سے بڑا چیلنج ہے۔
افسوسناک بات یہ ہے کہ ہمارے سیاسی لیڈروں اور حکمران اشرافیہ نے بغیر کسی پچھتاوے کے اسے انتہائی ڈھٹائی سے قبول کرلیا۔ ''ٹیکنالوجی کو اپنانا'' مستقبل کے تمام حکومتی پروگراموں کے لیے ایک علاج ہو سکتا ہے جس میں عوام کو خاص طور پر غربت کا شکار لوگوں کو سماجی تحفظ کے جال فراہم کیے جائیں گے اور ساتھ ہی ضرورت مندوں کو جب قدرتی آفات آتی ہیں اور فنڈز کو تیزی کے ساتھر شفافیت سے محفوظ طریقے سے تقسیم کیا جانا ہے۔ اگر کوئی قدرتی آفت آتی ہے جس کا پاکستان وقتاً فوقتاً نشانہ بنتا ہے، یعنی سیلاب یا زلزلہ، تو اس کا بنیادی مشن لوگوں کو جلد از جلد امداد پہنچانا ہے۔
(فاضل کالم نگار دفاعی اور سیکیورٹی امور کے تجزیہ کار اور کراچی کونسل فار ریلیشنز (KCFR) کے چیئرمین ہیں۔)