جنوبی ایشیا کی تہذیبیں اور ہندو ازم
ہندوتوا جیساکہ اس کے ذریعہ بیان کیاگیا ہے، ''دوسروں کودھمکانے کی بدنامی اورنقالی'' کے ذریعے شناخت بنانے کی ایک کوشش ہے
ہندو مذہب برصغیر پاک و ہند سے تعلق رکھنے والی مختلف مذہبی روایات کا احاطہ کرتا ہے۔ ان جگہوں پر ہندو تہذیب کا ایک خاص اثر ہے جہاں صدیوں سے ہندو کافی تعداد میں آباد ہوئے ہیں جیسے کہ جنوب مشرقی ایشیا میں۔ ہندو تہذیب کی ابتدا کے بارے میں ایک علمی تنازعہ ہے۔
بنیادی طور پر مغربی مورخین، ماہرین آثار قدیمہ اور ماہرین لسانیات کا خیال ہے کہ جدید ہندو مت کے بنیادی اصول، یعنی وید اور ذات پات کے نظام کی ایک قدیم شکل ایشیا کے میدانوں سے داخل ہونے والے خانہ بدوش قبائل کے ذریعے برصغیر میں لائے گئے ہیں۔
شمال مغرب سے داخل ہونا، صدیوں اور ہزاروں سالوں میں آریائی تہذیب کے آنے والے یہ قبائل برصغیر میں شمال سے جنوب کی سمت میں پھیل چکے ہیں۔ ایک ایسا عمل جسے سنسکرتائزیشن کہا جاتا ہے۔ اس کا مطلب ہے کہ اہم ویدک روایات بشمول برہمنوں کی بالادستی نے برصغیر کے لوگوں کی اصل، مقامی روایت کو پیچھے چھوڑ دیا ہے۔
اگرچہ اس نظام کے بنیادی اصول ہندومت کی ریڑھ کی ہڈی ہیں، لیکن برصغیر کے مختلف خطوں میں ہندوؤں کے درمیان زیادہ مشترک نہیں ہے۔ پیشہ ورانہ ذاتیں (جٹیاں) نیز دیوتاؤں اور دیویوں، ان میں استعمال ہونے والی رسومات اور متن ایک دوسرے سے مختلف ہیں اور ان کی مضبوط مقامی لکیریں ہیں۔ درحقیقت، ''ہندو ازم'' کا خیال اور نام ہی تھا جیسا کہ بہت سے علماء نے پیش کیا ہے ۔
تعمیر، ایجاد، یا انیسویں صدی میں برطانوی اسکالرز اور نوآبادیاتی منتظمین کے ذریعہ تصور کیا گیا تھا اور اس تاریخ سے پہلے کسی معنی خیز معنی میں موجود نہیں تھا۔ اس نظریہ کی تائید ہندوستان میں برطانوی مردم شماری کی اس حقیقت سے ہوتی ہے جس نے 19ویں صدی کے دوسرے نصف میں ''ہندو'' کے زمرے کی بنیاد رکھی۔ انتخابی پالیسی اور اقلیت اور اکثریت کے خیال نے 20ویں صدی میں ہندوستانی سیاست دانوں کی قیادت کی۔
یہاں تک کہ اچھوتوں کو ''ہندو'' کے زمرے میں شامل کرنا۔ ہندوستان کے باہر سے برصغیر میں ہندو مذہب کے تعارف کے اس نظریے کو ہندو قوم پرستوں اور متعلقہ علماء نے سختی سے مسترد کر دیا ہے جنھوں نے اصرار کیا کہ ہندو مذہب ، اسلام اور عیسائیت کے علاوہ ہندوستان کا مقامی ہے نہ کہ باہر سے کوئی تعارف۔ ہندو مت کی تاریخ لوہے کے زمانے سے برصغیر پاک و ہند میں مذہب کی ترقی کے ساتھ مطابقت رکھتی ہے، اس کی کچھ روایات پراگیتہاسک مذاہب جیسے کانسی کے زمانے کی سندھ وادی تہذیب سے ملتی ہیں۔ اس ابتدائی عمر تک ہندو مذہب کا سراغ لگا کر، ہندو مت کے جدید حامی اسے دنیا کا ''قدیم ترین مذہب'' بناتے ہیں۔
اسکالرز ہندومت کو مختلف ہندوستانی ثقافتوں اور روایات کی ترکیب سمجھتے ہیں، جس کی جڑیں متنوع ہیں اور کوئی ایک بانی نہیں ہے۔ جسے ہندو مت کہا جاتا ہے، وہ ویدک دور کے بعد، CA کے درمیان ابھرا۔ 500-200 BC اور ca. 300 AD، ہندو مت کا ابتدائی کلاسیکی دور، جب رامائن اور پہلے پران جیسی مہاکاوی (مذہبی متون سنسکرت میں لکھے گئے، دوسری صدی عیسوی کے بعد لکھے جانے سے پہلے صدیوں تک زبانی طور پر بیان کیے گئے) کی تشکیل کی گئی۔
ہندوستان میں بدھ مت کے زوال کے ساتھ یہ قرون وسطیٰ میں پروان چڑھا۔ ہندو مت کا ''سنہری دور'' - ایک خیال جو 19ویں صدی میں بھی وضع کیا گیا تھا۔ جس وقت کے دوران ہندومت مبینہ طور پر اپنی بلند ترین سطح پر پہنچ گیا ، گپتا دور حکومت (320-650 AD) کے دوران آیا؛ اسلام کے ظہور سے پہلے کا وقت۔ راسخ العقیدہ برہمن ثقافت گپتا خاندان کی سرپرستی سے زندہ ہونا شروع ہوئی۔ پہلے ہندو مندر جو ہندو دیوتاؤں کے دیوتاؤں کے لیے وقف تھے۔
گپتا دور کے آخر میں نمودار ہوئے۔ گپتا کے دور حکومت میں پہلے پران لکھے گئے تھے، جو پہلے سے پڑھے لکھے اور قبائلی گروہوں کے درمیان مرکزی دھارے کے مذہبی نظریات کو پھیلانے کے لیے استعمال کیے گئے تھے۔ گپتا نے نئے ابھرتے ہوئے پرانک مذہب کی سرپرستی کی، اپنے خاندان کے لیے قانونی حیثیت کی تلاش میں۔ گپتا سلطنت کے خاتمے اور ہرشا (590-647 AD) کی حکمرانی کے خاتمے کے بعد، تاہم، ہندوستان میں طاقت کو مرکزیت حاصل ہو گئی۔ کئی بڑی سلطنتیں نمودار ہوئیں، جن میں لاتعداد وصل ریاستیں تھیں۔
بہر حال، جب کہ ''سنہری دور'' نے یقینی طور پر اعلیٰ درجے کے ادبی اور فلسفیانہ صحیفے لائے، آبادی کی زندگی ان پیش رفتوں سے بالکل اچھوت رہی اور مقامی مذہبی رواج عام تھا۔ برطانوی راج کے آغاز کے ساتھ، انگریزوں کی طرف سے ہندوستان کی نوآبادیات، وہاں بھی 19ویں صدی میں ہندو نشاۃ ثانیہ کا آغاز ہوا، جس نے ہندوستان اور مغرب دونوں میں ہندو مذہب کی سمجھ کو گہرا بدل دیا۔ ہندوستانی ثقافت کو یورپی نقطہ نظر سے مطالعہ کرنے کے ایک تعلیمی شعبے کے طور پر انڈولوجی 19ویں صدی میں قائم کی گئی تھی، جس کی قیادت میکس مولر جیسے اسکالرز نے کی۔
وہ ویدک، پرانک اور تانترک ادب اور فلسفہ کو یورپ اور امریکا لے کر آئے۔ مغربی مستشرقین نے ہندوستانی مذاہب کے ''جوہر'' کی تلاش کی، ویدوں میں اس کا ادراک کیا، اور اسی دوران ''ہندو مت'' کے تصور کو مذہبی عمل کے ایک متحد جسم اور 'صوفیانہ ہندوستان' کی مقبول تصویر کے طور پر تخلیق کیا۔ ویدک جوہر کے اس نظریے کو ہندو اصلاحی تحریکوں نے برہمو سماج کے طور پر لے لیا تھا۔ یہ '' ہندو مذہبیت نے ہندوستان میں قوم پرست تحریک کی ترقی میں اہم کردار ادا کرنا شروع کیا۔ ہ
ندوتوا (ترجمہ ہندو پن) آج ہندوستان میں ہندو قوم پرستی کی غالب شکل ہے۔ ایک سیاسی نظریے کے طور پر، ہندوتوا کی اصطلاح ونائک دامودر ساورکر نے 1923 میں بیان کی تھی۔ اسے ہندو قوم پرست رضاکار تنظیم راشٹریہ سویم سیوک سنگھ (آر ایس ایس)، وشوا ہندو پریشد (وی ایچ پی)، بھارتیہ جنتا پارٹی (بی جے پی) اور دیگر کی حمایت حاصل ہے۔
تنظیمیں، اجتماعی طور پر سنگھ پریوار کہلاتی ہیں۔ ہندوتوا کی اصطلاح ساورکر نے ایک ایسے نظریے کا خاکہ پیش کرنے کے لیے استعمال کی ہے جو ہندوستان میں پیدا ہونے والے اور رہنے والے تمام لوگوں کے ''ایک آفاقی اور ضروری ہندو شناخت کا نظریہ'' ظاہر کرتی ہے اور جہاں ''ہندو شناخت'' کے جملے کی وسیع پیمانے پر تشریح کی جاتی ہے اور اسے ''زندگی کے طریقوں سے ممتاز کیا جاتا ہے اور دوسروں کی اقدار''۔
ہندوتوا جیسا کہ اس کے ذریعہ بیان کیا گیا ہے، ''دوسروں کو دھمکانے کی بدنامی اور نقالی'' کے ذریعے شناخت بنانے کی ایک کوشش ہے۔ خاص طور پر، یہ تصور کیا گیا کہ پان اسلام ازم نے ہندوؤں کو کمزور بنا دیا ہے۔ ہندو تہذیب کی جدید شکل یہ خود کو بالکل غیر مہذب کے طور پر پیش کرتی ہے جس میں مسلمانوں اور عیسائیوں کو دوسرے درجے کا شہری بنایا گیا تھا، جیسے گجرات میں ریاست کی حمایت یافتہ اور ریاست کی طرف سے حوصلہ افزائی کی گئی تھی۔
(فاضل کالم نگار، دفاعی اور سیکیورٹی امور کے تجزیہ کاراور کراچی کونسل فار ریلیشنز (KCFR) کے چیئرمین ہیں)
بنیادی طور پر مغربی مورخین، ماہرین آثار قدیمہ اور ماہرین لسانیات کا خیال ہے کہ جدید ہندو مت کے بنیادی اصول، یعنی وید اور ذات پات کے نظام کی ایک قدیم شکل ایشیا کے میدانوں سے داخل ہونے والے خانہ بدوش قبائل کے ذریعے برصغیر میں لائے گئے ہیں۔
شمال مغرب سے داخل ہونا، صدیوں اور ہزاروں سالوں میں آریائی تہذیب کے آنے والے یہ قبائل برصغیر میں شمال سے جنوب کی سمت میں پھیل چکے ہیں۔ ایک ایسا عمل جسے سنسکرتائزیشن کہا جاتا ہے۔ اس کا مطلب ہے کہ اہم ویدک روایات بشمول برہمنوں کی بالادستی نے برصغیر کے لوگوں کی اصل، مقامی روایت کو پیچھے چھوڑ دیا ہے۔
اگرچہ اس نظام کے بنیادی اصول ہندومت کی ریڑھ کی ہڈی ہیں، لیکن برصغیر کے مختلف خطوں میں ہندوؤں کے درمیان زیادہ مشترک نہیں ہے۔ پیشہ ورانہ ذاتیں (جٹیاں) نیز دیوتاؤں اور دیویوں، ان میں استعمال ہونے والی رسومات اور متن ایک دوسرے سے مختلف ہیں اور ان کی مضبوط مقامی لکیریں ہیں۔ درحقیقت، ''ہندو ازم'' کا خیال اور نام ہی تھا جیسا کہ بہت سے علماء نے پیش کیا ہے ۔
تعمیر، ایجاد، یا انیسویں صدی میں برطانوی اسکالرز اور نوآبادیاتی منتظمین کے ذریعہ تصور کیا گیا تھا اور اس تاریخ سے پہلے کسی معنی خیز معنی میں موجود نہیں تھا۔ اس نظریہ کی تائید ہندوستان میں برطانوی مردم شماری کی اس حقیقت سے ہوتی ہے جس نے 19ویں صدی کے دوسرے نصف میں ''ہندو'' کے زمرے کی بنیاد رکھی۔ انتخابی پالیسی اور اقلیت اور اکثریت کے خیال نے 20ویں صدی میں ہندوستانی سیاست دانوں کی قیادت کی۔
یہاں تک کہ اچھوتوں کو ''ہندو'' کے زمرے میں شامل کرنا۔ ہندوستان کے باہر سے برصغیر میں ہندو مذہب کے تعارف کے اس نظریے کو ہندو قوم پرستوں اور متعلقہ علماء نے سختی سے مسترد کر دیا ہے جنھوں نے اصرار کیا کہ ہندو مذہب ، اسلام اور عیسائیت کے علاوہ ہندوستان کا مقامی ہے نہ کہ باہر سے کوئی تعارف۔ ہندو مت کی تاریخ لوہے کے زمانے سے برصغیر پاک و ہند میں مذہب کی ترقی کے ساتھ مطابقت رکھتی ہے، اس کی کچھ روایات پراگیتہاسک مذاہب جیسے کانسی کے زمانے کی سندھ وادی تہذیب سے ملتی ہیں۔ اس ابتدائی عمر تک ہندو مذہب کا سراغ لگا کر، ہندو مت کے جدید حامی اسے دنیا کا ''قدیم ترین مذہب'' بناتے ہیں۔
اسکالرز ہندومت کو مختلف ہندوستانی ثقافتوں اور روایات کی ترکیب سمجھتے ہیں، جس کی جڑیں متنوع ہیں اور کوئی ایک بانی نہیں ہے۔ جسے ہندو مت کہا جاتا ہے، وہ ویدک دور کے بعد، CA کے درمیان ابھرا۔ 500-200 BC اور ca. 300 AD، ہندو مت کا ابتدائی کلاسیکی دور، جب رامائن اور پہلے پران جیسی مہاکاوی (مذہبی متون سنسکرت میں لکھے گئے، دوسری صدی عیسوی کے بعد لکھے جانے سے پہلے صدیوں تک زبانی طور پر بیان کیے گئے) کی تشکیل کی گئی۔
ہندوستان میں بدھ مت کے زوال کے ساتھ یہ قرون وسطیٰ میں پروان چڑھا۔ ہندو مت کا ''سنہری دور'' - ایک خیال جو 19ویں صدی میں بھی وضع کیا گیا تھا۔ جس وقت کے دوران ہندومت مبینہ طور پر اپنی بلند ترین سطح پر پہنچ گیا ، گپتا دور حکومت (320-650 AD) کے دوران آیا؛ اسلام کے ظہور سے پہلے کا وقت۔ راسخ العقیدہ برہمن ثقافت گپتا خاندان کی سرپرستی سے زندہ ہونا شروع ہوئی۔ پہلے ہندو مندر جو ہندو دیوتاؤں کے دیوتاؤں کے لیے وقف تھے۔
گپتا دور کے آخر میں نمودار ہوئے۔ گپتا کے دور حکومت میں پہلے پران لکھے گئے تھے، جو پہلے سے پڑھے لکھے اور قبائلی گروہوں کے درمیان مرکزی دھارے کے مذہبی نظریات کو پھیلانے کے لیے استعمال کیے گئے تھے۔ گپتا نے نئے ابھرتے ہوئے پرانک مذہب کی سرپرستی کی، اپنے خاندان کے لیے قانونی حیثیت کی تلاش میں۔ گپتا سلطنت کے خاتمے اور ہرشا (590-647 AD) کی حکمرانی کے خاتمے کے بعد، تاہم، ہندوستان میں طاقت کو مرکزیت حاصل ہو گئی۔ کئی بڑی سلطنتیں نمودار ہوئیں، جن میں لاتعداد وصل ریاستیں تھیں۔
بہر حال، جب کہ ''سنہری دور'' نے یقینی طور پر اعلیٰ درجے کے ادبی اور فلسفیانہ صحیفے لائے، آبادی کی زندگی ان پیش رفتوں سے بالکل اچھوت رہی اور مقامی مذہبی رواج عام تھا۔ برطانوی راج کے آغاز کے ساتھ، انگریزوں کی طرف سے ہندوستان کی نوآبادیات، وہاں بھی 19ویں صدی میں ہندو نشاۃ ثانیہ کا آغاز ہوا، جس نے ہندوستان اور مغرب دونوں میں ہندو مذہب کی سمجھ کو گہرا بدل دیا۔ ہندوستانی ثقافت کو یورپی نقطہ نظر سے مطالعہ کرنے کے ایک تعلیمی شعبے کے طور پر انڈولوجی 19ویں صدی میں قائم کی گئی تھی، جس کی قیادت میکس مولر جیسے اسکالرز نے کی۔
وہ ویدک، پرانک اور تانترک ادب اور فلسفہ کو یورپ اور امریکا لے کر آئے۔ مغربی مستشرقین نے ہندوستانی مذاہب کے ''جوہر'' کی تلاش کی، ویدوں میں اس کا ادراک کیا، اور اسی دوران ''ہندو مت'' کے تصور کو مذہبی عمل کے ایک متحد جسم اور 'صوفیانہ ہندوستان' کی مقبول تصویر کے طور پر تخلیق کیا۔ ویدک جوہر کے اس نظریے کو ہندو اصلاحی تحریکوں نے برہمو سماج کے طور پر لے لیا تھا۔ یہ '' ہندو مذہبیت نے ہندوستان میں قوم پرست تحریک کی ترقی میں اہم کردار ادا کرنا شروع کیا۔ ہ
ندوتوا (ترجمہ ہندو پن) آج ہندوستان میں ہندو قوم پرستی کی غالب شکل ہے۔ ایک سیاسی نظریے کے طور پر، ہندوتوا کی اصطلاح ونائک دامودر ساورکر نے 1923 میں بیان کی تھی۔ اسے ہندو قوم پرست رضاکار تنظیم راشٹریہ سویم سیوک سنگھ (آر ایس ایس)، وشوا ہندو پریشد (وی ایچ پی)، بھارتیہ جنتا پارٹی (بی جے پی) اور دیگر کی حمایت حاصل ہے۔
تنظیمیں، اجتماعی طور پر سنگھ پریوار کہلاتی ہیں۔ ہندوتوا کی اصطلاح ساورکر نے ایک ایسے نظریے کا خاکہ پیش کرنے کے لیے استعمال کی ہے جو ہندوستان میں پیدا ہونے والے اور رہنے والے تمام لوگوں کے ''ایک آفاقی اور ضروری ہندو شناخت کا نظریہ'' ظاہر کرتی ہے اور جہاں ''ہندو شناخت'' کے جملے کی وسیع پیمانے پر تشریح کی جاتی ہے اور اسے ''زندگی کے طریقوں سے ممتاز کیا جاتا ہے اور دوسروں کی اقدار''۔
ہندوتوا جیسا کہ اس کے ذریعہ بیان کیا گیا ہے، ''دوسروں کو دھمکانے کی بدنامی اور نقالی'' کے ذریعے شناخت بنانے کی ایک کوشش ہے۔ خاص طور پر، یہ تصور کیا گیا کہ پان اسلام ازم نے ہندوؤں کو کمزور بنا دیا ہے۔ ہندو تہذیب کی جدید شکل یہ خود کو بالکل غیر مہذب کے طور پر پیش کرتی ہے جس میں مسلمانوں اور عیسائیوں کو دوسرے درجے کا شہری بنایا گیا تھا، جیسے گجرات میں ریاست کی حمایت یافتہ اور ریاست کی طرف سے حوصلہ افزائی کی گئی تھی۔
(فاضل کالم نگار، دفاعی اور سیکیورٹی امور کے تجزیہ کاراور کراچی کونسل فار ریلیشنز (KCFR) کے چیئرمین ہیں)