شمسی انقلاب
مجھے پاور بیوروکریسی میں اہم فیصلہ سازوں کے بحث ومباحث اور بات چیت سننے کا اتفاق یا موقع ملا ہے
آج کچھ غلط فہمیوں کو تحمل سے سلجھانے اور سمجھنے کی کوشش کریں۔ مجھے پاور بیوروکریسی میں اہم فیصلہ سازوں کے بحث ومباحث اور بات چیت سننے کا اتفاق یا موقع ملا ہے اور اس میں وہ دو چیزوں کی یقین دہانی کراتے ہیں۔
سب سے پہلے، لوگوں کے گھروں میں نصب سولر پینلز پر ٹیکس نہیں لگے گا۔ دوسرا، نیٹ میٹرنگ کی شرح جس پر پاور یوٹیلیٹی صارفین سے بجلی واپس خریدتی ہیں ان لوگوں کے لیے نیچے کی طرف نظر ثانی نہیں کی جائے گی، جن کا سسٹم پہلے سے ہی چل رہا ہے۔
وہ اس بات پر زور دیتے ہیں کہ 2015 کے نیٹ میٹرنگ کے ضوابط میں تبدیلیوں پر غور کیا جا رہا ہے، اس مقصد کے لیے لوگوں کو بجلی کے لیے ملنے والی رقم کو کم کرنے کے لیے ان کے سسٹمز گرڈ میں پمپ کرتے ہیں، لیکن یہ کہ موجودہ سسٹم والے متاثر نہیں ہوں گے۔
آئیے! امید کرتے ہیں کہ وہ اپنی بات رکھیں گے، کیونکہ عہد شکنی افسر شاہی کے لیے بہت زیادہ معمول بنتی جا رہی ہے۔ یہ فرض کرتے ہوئے کہ وہ موجودہ گاہکوں کے ساتھ اپنی بات رکھیں گے، اس سے زیادہ عمومی لیکن تنقیدی نوعیت کا ایک اور مسئلہ ہے۔ ایسا لگتا ہے کہ حکومت پاکستان اب پوری دنیا میں پھیلنے والے شمسی انقلاب کی متحمل نہیں ہو سکتی۔ یہ کچھ حیران کن ہے، کیونکہ قابل تجدید انقلاب کا پورا خیال بجلی کو زیادہ سستی اور صاف ستھرا بنانا ہے اور بہت سے ممالک نے اپنے لیے یہ ہدف مقرر کر رکھا ہے کہ ان کی توانائی کا کتنا حصہ شمسی جیسے قابل تجدید ذرائع سے حاصل کرنا چاہیے۔
چھت والی شمسی توانائی نے اس نمو پر غلبہ حاصل کیا ہے، حالانکہ کچھ اندازے یہ بتا رہے ہیں کہ یورپی یونین جیسے اہم خطوں میں چند سالوں میں افادیت کے پیمانے پر شمسی چھت کو پیچھے چھوڑنا شروع کر سکتا ہے، لیکن ان رجحانات کے علاوہ، چھت پر شمسی توانائی نے عروج پر غلبہ حاصل کیا ہے، اور زیادہ تر ممالک کے لیے، یہ ان کی شمسی توسیع میں اہم محرک رہا ہے اور خالص صفر کے اہداف کو پورا کرنے کا ارادہ رکھتا ہے۔
پاور بیوروکریسی کو شمسی انقلاب کے مطابق ڈھالنے، سہولت فراہم کرنے اور حوصلہ افزائی کرنے کی ضرورت ہے۔ یہاں پاکستان میں، کچھ ایسا ہوا ہے جس کا تجربہ دوسروں کو بھی ہوا ہے، لیکن انہوں نے چھتوں پر چلنے والی شمسی توانائی کی افزائش کو دبانے کی کوشش کرنے کے بجائے جدید حل تلاش کیے ہیں۔ پاکستان نے اپنے تازہ ترین انڈیکیٹیو جنریشن کیپیسٹی ایکس پینشن پلان کے مطابق، سال 2026 تک 1,920 میگاواٹ چھت کی شمسی صلاحیت کا ہدف رکھا تھا۔
حقیقت میں، ہم نے 2023 میں اس حد کو عبور کیا، اگر جلد نہیں۔ اب وہ بریک لگانا چاہتے ہیں، کیونکہ پاور بیوروکریسی کے مطابق، چھتوں پر شمسی توانائی میں اس تیز رفتار ترقی سے اخراجات پیدا ہو رہے ہیں جو کہ آبادی کے غریب طبقوں تک پہنچانے پڑتے ہیں، جن کے پاس (ابھی تک) لگژری نہیں ہے۔ چھت کا شمسی راستہ کیونکہ ان کے پاس سنگل فیز میٹر ہیں اور ٹیکنالوجی ابھی تک اس کے ساتھ کام نہیں کرتی ہے۔ مزید برآں، ان کے پاس چھت کی بہت محدود جگہ ہے جسے وہ اس مقصد کے لیے استعمال کر سکتے ہیں۔
پاکستان کی پاور بیوروکریسی میں اب بڑا مسئلہ یہ ہے کہ ریاست فرسودہ فارمولے کا استعمال کرتے ہوئے بجلی کی قیمت دستی طور پر مقرر کرنے پر اصرار کرتی ہے۔ بڑے پیمانے پر تھرمل پاور پلانٹس میں، مثال کے طور پر، وہ اب بھی اسے استعمال کرتے ہیں جسے ''کاسٹ پلس'' قیمت کا تعین کہا جاتا ہے، جہاں ریگولیٹر درحقیقت ممکنہ پاور پلانٹ میں لاگت کے ہر آئٹم کو دیکھتا ہے اور فیصلہ کرتا ہے کہ ان کی کل لاگت کتنی ہے اور انہیں کتنا مارجن ہونا چاہیے، کی اجازت دی جائے۔
یہ جزوی طور پر ہے کیونکہ کوئی بھی پاکستان میں بڑے پیمانے پر سرمایہ کاری کرنے کو تیار نہیں ہے اگر ان کی واپسی کی ضمانت نہ ہواور اس کی سب سے بڑی وجہ یہ ہے کہ جب اپنے وعدوں کو پورا کرنے کے معاملے میں حکومت پاکستان کی ساکھ خراب ہے۔
دریں اثنا، جس طریقے سے بجلی کی پیداوار ہوتی ہے اس وقت سے معاملہ تیزی سے تبدیل ہوا ہے جب سے یہ 'کاسٹ پلس''قیمتوں کا فارمولہ تیار کیا گیا تھا۔ اس وقت، ہمارے پاس چند بڑے پاور پلانٹس تھے جو ایک ہی خریدار کو بجلی فراہم کرتے تھے ۔ حکومت جس نے اس بجلی کو مختلف تقسیم کار کمپنیوں، تمام ریاستی ملکیت میں منتقل کیا، جنہوں نے اسے میٹرڈ صارفین کی فہرست میں فروخت کیا۔
شمسی انقلاب نے یہ سب بدل دیا ہے۔ اب ہمارے پاس وہ چیز ہے جسے ''ڈسٹری بیوٹڈ جنریشن''یا ''پوائنٹ آف سیل کنزمپشن'' کہا جاتا ہے، جہاں بجلی بہت زیادہ اور بڑھتی ہوئی جگہوں پر پیدا کی جاتی ہے، اور اکثر اوقات وہاں استعمال ہوتی ہے۔ اس تبدیلی کے ساتھ ہی صارفین اور بجلی پیدا کرنے والوں کی ایک نئی کیٹیگری آ گئی ہے، جسے ''پروزیومر'' کہا جاتا ہے ، وہ لوگ جو خود بجلی پیدا کرتے اور استعمال کرتے ہیں۔ پرانے قیمتوں کے فارمولے صارفین کی دنیا میں کام نہیں کر رہے ہیں۔
نیٹ میٹرنگ کی شرحوں کو کم کرنے کے اس اقدام سے پاور بیوروکریسی میں جو کچھ غلط ہو رہا ہے وہ یہ ہے، اور شاید اس پر سوئچ کریں جسے وہ تمام زمروں کے لیے ''گراس میٹرنگ'' کہتے ہیں، حالانکہ ایسا لگتا ہے کہ تفصیلات پر ابھی کام کیا جا رہا ہے۔ اس سب میں کیا غلط ہے کہ اس کا مقصد بیوروکریسی کو ایک نئی ٹیکنالوجی کے تباہ کن اثرات سے بچانا ہے جو پوری دنیا میں تیزی سے پھیل رہی ہے، اور پاور سیکٹرز کو منظم کرنے کے طریقے کو تبدیل کرنا ہے۔
ذرا تصور کریں، 2001 کی دہائی کے اوائل میں، اگر بیوروکریسی پاکستان ٹیلی کمیونی کیشن کارپوریشن کو موبائل فون کے تباہ کن اثرات سے بچانے کے لیے حرکت میں آ جاتی۔ تصور کریں کہ کیا انہوں نے یہ دلیل پیش کی کہ یہ نئی ٹیکنالوجی اشرافیہ کے ذریعے استعمال کی جا رہی ہے، جو پی ٹی سی سسٹم سے باہر نکل رہے ہیں، باقی کو سرکاری ٹیلی کام انفراسٹرکچر کے اخراجات اٹھانے کے لیے چھوڑ رہے ہیں۔ تصور کریں کہ کیا ریاست نے ان کے دلائل کو تسلیم کیا اور ہینڈ سیٹس اور ٹاک ٹائم پر بھاری ٹیکس لگا دیا اور نئی ٹیکنالوجی کی قیمت مارکیٹ سے باہر کردی۔ آج ہم کہاں ہوتے؟
کچھ ایسا ہی، شاید ایک جیسا نہیں، آج شمسی اور دیگر قابل تجدید بجلی پیدا کرنے والی ٹیکنالوجی کے ساتھ ہو رہا ہے۔ طاقتور بیوروکریسی کو اس انقلاب کو اپنانے، سہولت فراہم کرنے اور اس کی حوصلہ افزائی کرنے اور اسے اپنانے کی رفتار بڑھانے کی ضرورت ہے۔
اہم تبدیلی قیمتوں کے تعین اور پھر ''سنگل خریدار ماڈل'' کے ساتھ شروع ہوتی ہے، جس سے بجلی پیدا کرنے والوں کو ریاست کے بجائے براہ راست اپنے صارفین کو فروخت کرنے کی اجازت ملتی ہے۔ اس کے بجائے، وہ اس انقلاب کے سامنے اپنی بیوروکریسی کی مالی صحت کی حفاظت کے لیے زیادہ فکر مند نظر آتے ہیں۔
سب سے پہلے، لوگوں کے گھروں میں نصب سولر پینلز پر ٹیکس نہیں لگے گا۔ دوسرا، نیٹ میٹرنگ کی شرح جس پر پاور یوٹیلیٹی صارفین سے بجلی واپس خریدتی ہیں ان لوگوں کے لیے نیچے کی طرف نظر ثانی نہیں کی جائے گی، جن کا سسٹم پہلے سے ہی چل رہا ہے۔
وہ اس بات پر زور دیتے ہیں کہ 2015 کے نیٹ میٹرنگ کے ضوابط میں تبدیلیوں پر غور کیا جا رہا ہے، اس مقصد کے لیے لوگوں کو بجلی کے لیے ملنے والی رقم کو کم کرنے کے لیے ان کے سسٹمز گرڈ میں پمپ کرتے ہیں، لیکن یہ کہ موجودہ سسٹم والے متاثر نہیں ہوں گے۔
آئیے! امید کرتے ہیں کہ وہ اپنی بات رکھیں گے، کیونکہ عہد شکنی افسر شاہی کے لیے بہت زیادہ معمول بنتی جا رہی ہے۔ یہ فرض کرتے ہوئے کہ وہ موجودہ گاہکوں کے ساتھ اپنی بات رکھیں گے، اس سے زیادہ عمومی لیکن تنقیدی نوعیت کا ایک اور مسئلہ ہے۔ ایسا لگتا ہے کہ حکومت پاکستان اب پوری دنیا میں پھیلنے والے شمسی انقلاب کی متحمل نہیں ہو سکتی۔ یہ کچھ حیران کن ہے، کیونکہ قابل تجدید انقلاب کا پورا خیال بجلی کو زیادہ سستی اور صاف ستھرا بنانا ہے اور بہت سے ممالک نے اپنے لیے یہ ہدف مقرر کر رکھا ہے کہ ان کی توانائی کا کتنا حصہ شمسی جیسے قابل تجدید ذرائع سے حاصل کرنا چاہیے۔
چھت والی شمسی توانائی نے اس نمو پر غلبہ حاصل کیا ہے، حالانکہ کچھ اندازے یہ بتا رہے ہیں کہ یورپی یونین جیسے اہم خطوں میں چند سالوں میں افادیت کے پیمانے پر شمسی چھت کو پیچھے چھوڑنا شروع کر سکتا ہے، لیکن ان رجحانات کے علاوہ، چھت پر شمسی توانائی نے عروج پر غلبہ حاصل کیا ہے، اور زیادہ تر ممالک کے لیے، یہ ان کی شمسی توسیع میں اہم محرک رہا ہے اور خالص صفر کے اہداف کو پورا کرنے کا ارادہ رکھتا ہے۔
پاور بیوروکریسی کو شمسی انقلاب کے مطابق ڈھالنے، سہولت فراہم کرنے اور حوصلہ افزائی کرنے کی ضرورت ہے۔ یہاں پاکستان میں، کچھ ایسا ہوا ہے جس کا تجربہ دوسروں کو بھی ہوا ہے، لیکن انہوں نے چھتوں پر چلنے والی شمسی توانائی کی افزائش کو دبانے کی کوشش کرنے کے بجائے جدید حل تلاش کیے ہیں۔ پاکستان نے اپنے تازہ ترین انڈیکیٹیو جنریشن کیپیسٹی ایکس پینشن پلان کے مطابق، سال 2026 تک 1,920 میگاواٹ چھت کی شمسی صلاحیت کا ہدف رکھا تھا۔
حقیقت میں، ہم نے 2023 میں اس حد کو عبور کیا، اگر جلد نہیں۔ اب وہ بریک لگانا چاہتے ہیں، کیونکہ پاور بیوروکریسی کے مطابق، چھتوں پر شمسی توانائی میں اس تیز رفتار ترقی سے اخراجات پیدا ہو رہے ہیں جو کہ آبادی کے غریب طبقوں تک پہنچانے پڑتے ہیں، جن کے پاس (ابھی تک) لگژری نہیں ہے۔ چھت کا شمسی راستہ کیونکہ ان کے پاس سنگل فیز میٹر ہیں اور ٹیکنالوجی ابھی تک اس کے ساتھ کام نہیں کرتی ہے۔ مزید برآں، ان کے پاس چھت کی بہت محدود جگہ ہے جسے وہ اس مقصد کے لیے استعمال کر سکتے ہیں۔
پاکستان کی پاور بیوروکریسی میں اب بڑا مسئلہ یہ ہے کہ ریاست فرسودہ فارمولے کا استعمال کرتے ہوئے بجلی کی قیمت دستی طور پر مقرر کرنے پر اصرار کرتی ہے۔ بڑے پیمانے پر تھرمل پاور پلانٹس میں، مثال کے طور پر، وہ اب بھی اسے استعمال کرتے ہیں جسے ''کاسٹ پلس'' قیمت کا تعین کہا جاتا ہے، جہاں ریگولیٹر درحقیقت ممکنہ پاور پلانٹ میں لاگت کے ہر آئٹم کو دیکھتا ہے اور فیصلہ کرتا ہے کہ ان کی کل لاگت کتنی ہے اور انہیں کتنا مارجن ہونا چاہیے، کی اجازت دی جائے۔
یہ جزوی طور پر ہے کیونکہ کوئی بھی پاکستان میں بڑے پیمانے پر سرمایہ کاری کرنے کو تیار نہیں ہے اگر ان کی واپسی کی ضمانت نہ ہواور اس کی سب سے بڑی وجہ یہ ہے کہ جب اپنے وعدوں کو پورا کرنے کے معاملے میں حکومت پاکستان کی ساکھ خراب ہے۔
دریں اثنا، جس طریقے سے بجلی کی پیداوار ہوتی ہے اس وقت سے معاملہ تیزی سے تبدیل ہوا ہے جب سے یہ 'کاسٹ پلس''قیمتوں کا فارمولہ تیار کیا گیا تھا۔ اس وقت، ہمارے پاس چند بڑے پاور پلانٹس تھے جو ایک ہی خریدار کو بجلی فراہم کرتے تھے ۔ حکومت جس نے اس بجلی کو مختلف تقسیم کار کمپنیوں، تمام ریاستی ملکیت میں منتقل کیا، جنہوں نے اسے میٹرڈ صارفین کی فہرست میں فروخت کیا۔
شمسی انقلاب نے یہ سب بدل دیا ہے۔ اب ہمارے پاس وہ چیز ہے جسے ''ڈسٹری بیوٹڈ جنریشن''یا ''پوائنٹ آف سیل کنزمپشن'' کہا جاتا ہے، جہاں بجلی بہت زیادہ اور بڑھتی ہوئی جگہوں پر پیدا کی جاتی ہے، اور اکثر اوقات وہاں استعمال ہوتی ہے۔ اس تبدیلی کے ساتھ ہی صارفین اور بجلی پیدا کرنے والوں کی ایک نئی کیٹیگری آ گئی ہے، جسے ''پروزیومر'' کہا جاتا ہے ، وہ لوگ جو خود بجلی پیدا کرتے اور استعمال کرتے ہیں۔ پرانے قیمتوں کے فارمولے صارفین کی دنیا میں کام نہیں کر رہے ہیں۔
نیٹ میٹرنگ کی شرحوں کو کم کرنے کے اس اقدام سے پاور بیوروکریسی میں جو کچھ غلط ہو رہا ہے وہ یہ ہے، اور شاید اس پر سوئچ کریں جسے وہ تمام زمروں کے لیے ''گراس میٹرنگ'' کہتے ہیں، حالانکہ ایسا لگتا ہے کہ تفصیلات پر ابھی کام کیا جا رہا ہے۔ اس سب میں کیا غلط ہے کہ اس کا مقصد بیوروکریسی کو ایک نئی ٹیکنالوجی کے تباہ کن اثرات سے بچانا ہے جو پوری دنیا میں تیزی سے پھیل رہی ہے، اور پاور سیکٹرز کو منظم کرنے کے طریقے کو تبدیل کرنا ہے۔
ذرا تصور کریں، 2001 کی دہائی کے اوائل میں، اگر بیوروکریسی پاکستان ٹیلی کمیونی کیشن کارپوریشن کو موبائل فون کے تباہ کن اثرات سے بچانے کے لیے حرکت میں آ جاتی۔ تصور کریں کہ کیا انہوں نے یہ دلیل پیش کی کہ یہ نئی ٹیکنالوجی اشرافیہ کے ذریعے استعمال کی جا رہی ہے، جو پی ٹی سی سسٹم سے باہر نکل رہے ہیں، باقی کو سرکاری ٹیلی کام انفراسٹرکچر کے اخراجات اٹھانے کے لیے چھوڑ رہے ہیں۔ تصور کریں کہ کیا ریاست نے ان کے دلائل کو تسلیم کیا اور ہینڈ سیٹس اور ٹاک ٹائم پر بھاری ٹیکس لگا دیا اور نئی ٹیکنالوجی کی قیمت مارکیٹ سے باہر کردی۔ آج ہم کہاں ہوتے؟
کچھ ایسا ہی، شاید ایک جیسا نہیں، آج شمسی اور دیگر قابل تجدید بجلی پیدا کرنے والی ٹیکنالوجی کے ساتھ ہو رہا ہے۔ طاقتور بیوروکریسی کو اس انقلاب کو اپنانے، سہولت فراہم کرنے اور اس کی حوصلہ افزائی کرنے اور اسے اپنانے کی رفتار بڑھانے کی ضرورت ہے۔
اہم تبدیلی قیمتوں کے تعین اور پھر ''سنگل خریدار ماڈل'' کے ساتھ شروع ہوتی ہے، جس سے بجلی پیدا کرنے والوں کو ریاست کے بجائے براہ راست اپنے صارفین کو فروخت کرنے کی اجازت ملتی ہے۔ اس کے بجائے، وہ اس انقلاب کے سامنے اپنی بیوروکریسی کی مالی صحت کی حفاظت کے لیے زیادہ فکر مند نظر آتے ہیں۔